#1
|
||||
|
||||
NETWORKING - ul, cheia succesului in cariera
Cred ca a venit vremea sa vedem si ce anume inseamna acest "networking", care, se pare, este la baza multor decizii de angajare. Sa incercam sa ne debarasam de termenul romanesc "pile" care, desi descrie intr-o oarecare masura fenomenul, nu este suficient de flexibil pentru a ne lasa sa intelegem mai bine ceea ce se petrece in realitate aici.
Am sa pornesc "de la soba", adica de la niste referinte romanesti. Am sa citez intai din lucrarea "Consiliere si orientare, ghid de educatie pentru cariera",autori coord. Gabriela Lemeni si Mircea Miclea, Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2004 (pag.162-163) Quote:
|
#2
|
||||
|
||||
Ca sa intram mai bine in subiect, am sa ma refer de asta data la o lucrare americana, nu neaparat pretentioasa, ci chiar destul de "citibila". Cu alte cuvinte o lucrare practica, nelipsita insa de o anumita semnificatie teoretica (teoria este insa implicita, asa cum se intampla de obicei cu cartile americane, care in marea lor majoritate sunt scrise ca sa fie vandute, iar daca mai exista si un miez de adevar in ele, atunci este cu atat mai bine. Cartea la care fac acum referire exte un caz dintre cele fericite, dupa parerea mea.). Lucrarea se intituleaza "Power networking" si este scrisa de Marc Kramer, o persoana care este credibila, intrucat tocmai networking-ul este metoda pe care a utilizat-o cu mult succes pentru a-si cladi o cariera de succes.
Am sa redau pe scurt cele "zece porunci" ale networking-ului in afaceri (de aici mai este un pas pana la adaptarea in domeniul cautarii unui job), adaugand de fiecare data, cand este cazul, cateva explicatii succinte. 1. Imbraca-te corespunzator si prezinta-te devreme la evenimente. (costumul conteaza mai mult decat masina, pe care oricum nu or s-o vada ceilalti, nu te du cu un costum ieftin. Totusi, nu este cazul sa fii imbracat elegant la o petrecere "casual". Imbracamintea provocatoare distrage atentia de la ceea ce doresti tu sa comunici. ASigura-te ca esti bine ingrijit. Daca ajungi mai devreme, poti beneficia de faptul ca sunt mai putini oameni si poti initia unele relatii) 2. Adu cu tine o multime de carti de vizita. (Catrile de vizita sa contina informatii complete. Daca se poate sa ai cu tine si de rezerva, eventual si in masina. Chiar si pe avion poti initia legaturi ce se pot dovedi fructuase.) 3. Stabileste-ti un scop din a intalni cinci persoane noi intr-un interval de o ora. (Scopul nu este sa cunosti doar o persoana sau doua mai amanuntit, acest lucru poate fi facut in intalnirile ulterioare. Scopul evenimentelor este sa cunosti cat mai multi oameni. La fel este si cu ceilalti, daca i-ai acapara pe intreaga durata a evenimentului inseamna ca i-ai priva de dorinta lor de a cunoaste mai multe persoane noi) 4. Sa nu incepi nici o conversatie aducand vorba de persoana ta. (Networkingul nu inseamna vanzare, deci nu te manifesta ca si cum ai vrea sa vinzi ceva celuilalt. Mai degraba networking-ul este precum intalnirile, unde conteaza in primul rand compatibilitatea persoanelor. Probabil ca oamenii vorbesc despre ei la intalnirile de afaceri pentru ca sunt nesiguri pe ei. O solutie mai buna ar fi sa intrebi pe ceilalti ce fac: o scurta descriere a cine sunt ei si ce fac, eventual le ceri opinia asupra unei teme concrete, iar eventual daca cunosti pe cineva din acea companie ii intrebi daca il cunoaste, iar daca nu il intrebi in care departament lucreaza) 5. Cand vorbesti despre compania ta, rezuma-te la o expunere cat mai scurta. (Scopul este ca in pana la un minut, celalalt sa stie ce faci - si pe tine de fapt te intereseaza acelasi lucru despre el - daca il interesezi te va mai cauta, daca nu, oricum va incerca sa gaseasca dintre cei ce sunt acolo pe cei care raspund cel mai bine necesitatilor lui) 6. PAstreaza-ti conversatiile scurte si concentrate pe subiect. (Subiecte tabu: vreme, sport, calitatea mancarii, politica, comentarii pe care tocmai le-ai auzit la radioul masinii inainte de a sosi. DAca, in plus, nu amesteci subiectele si nu treci de la una la alta, celalalt va putea avea o imagine mai clara asupra ta. Scopul tau principal este sa faci contacte. O reteta practica pentru o astfel de conversatie merge pe urmatoarea structura: "ce produce compania ta?" "cat de mare este?" "spune-mi cativa dintre cei mai cunoscuti clienti" si "care este pozitia ta in companie?". Dupa aceea vei proceda si tu la fel, spunandu-i interlocutorului ce faci tu si despre compania ta. Da-i o carte de vizita, si daca te intereseaza persoana, spune-i ca o vei cauta in curand. Daca persoana nu este cea pe care o cautai, cere-i permisiunea sa-i folosesti numele pentru a putea contacta pe unul din colegii sai) 7. Nu sta niciodata la un eveniment langa colegii de lucru. (Chiar si managerii se pomenesc la un moment dat ca cele mai multe legaturi interpersonale pe care le au se afla in intariorul companiei, lucru care se poate dovedi "fatal" atunci cand isi pierd pozitia. Oricum, stand cu colegii cu care oricum stai mai mult de vorba in restul timpului nu are cum sa-ti largeasca reteaua de cunoscuti. In plus, poate printre cei care se afla la eveniment vei putea gasi un omolog din alta companie, cu care vei putea face schimb de informatii. ) 8. Nu sta niciodata la un eveniment alaturi de prietenii cu care te socializezi de obicei. (Aceeasi situatie este si cu prietenii, cu ei oricum iti petreci mult timp.In timpul intalnirilor nu esti la distractie, ci la job, job care consta in stabilirea unor contacte de calitate. Daca le explici acest lucru prietenilor,a cestia te vor intelege si iti vor respecta hotararea.) 9. Nu adu niciodata vorba intr-un eveniment de afaceri despre sport, vreme sau "entertainment" (Subiectele acestea nu sunt neaparat periculoase, si cunt neproductive. Le folosim daca ne simtim inconfortabil de fata cu straini. Din pacate, durata intalnirilor este limitata, despre subiectele acestea poti citi si in ziar, dar oamenii pleaca, si poate ar fi mai pretioasa parerea lor sau punctul lor de vedere asupra a ceea ce fac.) 10. Trimite intotdeauna o scrisoare persoanelor pe care doresti sa le cunosti, si asta in termen de doua zile dupa eveniment. (Memoria umana isi are limitele ei naturale, si un interval de maxim doua zile ar fi unul in care persoana pe care ai intalnit-o inca isi mai aduce aminte de tine ("bate fierul cat e cald"). Scrisoarea poate lua forma catorva paraqgrafe in care dai informatii despre tine si compania ta. Poti adauga si o brosura.) |
#3
|
||||
|
||||
Iata si o lista cu persoanele care ar trebui contactate in situatia in care cauti o slujba:
- Prieteni din alte companii (ei deja ar dori sa te ajute, eventual pot sa caute clientii si furnizorii ca sa le spuna despre tine) - Omologi din alte companii (la un moment dat oricum iti vei intalni "concurenta", si daca faci o impresie buna concurenta te-ar putea ajunta mult in viitor. Oricum, vremurile in care slujba era sigura la una si aceeasi companie au apus de mult timp) - Fosti superiori care au plecat in alta parte (pot avea cunostinta sau pot avea chiar ei o oferta care sa te intereseze, deci este ininteresul tau sa ramai in bune relatii cu ei) - VAnatorii de capete (acestia se bazeaza in mod exclusiv pe relatiile lor interpersonale pentru a gasi candidati pentru clienti. Este o idee buna sa-i tii la curent cu situatia ta si cu ce stii sa faci. Totusi, evita-i pe aceia care cer plata unor taxe din partea ta. Solicita-le sa te puna in legatura cu alti profesionisti din domeniul lor de activitate ) - CEntre de cariera (te pot ajuta in adoptarea unei strategii de dezvoltare a carierei, bazandu-te pe interesele si abilitatile tale - adica sa alegi dintre mai multe cai viitoare posibile, cum ar fi profesii sau domenii de activitate net distincte) - Agentii de plasare (taxele pot cadea in sarcina ta, a angajatorului sau poate fi un amestec intre cele doua, mai avantajoase sunt acelea care sunt platite de companii, si in plus sunt specializate pe domeniul tau de activitate. Este util sa suni la departamentul de resurse umane a companiei la care lucrezi sau care te intereseaza si sa-i intrebi care agentii sunt mai bune.) - Oficii de somaj (au multe oferte de joburi de nivel entry-level, sortate pe domenii de activitate si profesii. Multe companii apeleaza la ele, pentru ca serviciile lor sunt gratuite si pentru ca oricum profesionistii care raman fara loc de munca oricum merg acolo pentru a cere ajutorul de somaj) - Internet: motoare de cautare si cautari dupa companii. Autorul da cateva website-uri:ibm.com , iscg.com (industria farmaceutica), right.com (consultanta resurse umane). Companii de resume-uri: asae.org/jobs , careerbuilder.com , careermosaic.com , ipa.com , smartindia.com (pentru cei ce doresc un job in India). BBS: bradson.com , npa.org (99% sunt joburi tehnice), sundaypaper.com (contine anunturile de help wanted din ziarele de duminica) Baze de date cu joburi: careerpathusa.com , tv.jobnet.com , bestjobsusa.com . - Organizatii de afaceri (pastrand contactul cu cei din acea bransa cu tine scapi de pericolul de a cunoaste doar persoane din compania ta, din pacate doar abilitatile tehnice nu sunt suficiente pentru a-ti pastra jobul. Exista trei tipuri de organizatii de afaceri: asociatii comerciale (- seminarii, mic-dejunurio, pranzuri, dineuri, mese rotunde, comitete si comitii, conventii, excursii - toate acestea iti dau ocazia de a face cunostinte ce pot dura o viata), camere de comert(fie mari - cities,orase mici sau zone rurale - fie Junior - formate din manageri tineri, in curs de afirmare), cluburi de afaceri, cum ar fi cluburi de breqakfast sau cluburile private de investitori) - Organizatii nonprofit (artistice, de caritate si ale institutiilor educationale - scoli, universitati, biblioteci: de exemplu Metropolitan Museum of Art atrage persoanele cele mai influente si mai bogate, dar si la nivelurile inferioare situatia se prezinta in mod asemanator. Mai ales o pozitie in consiliile de administratie iti poate croi calea catre multe persoane utile) - Clienti fosti sau actuali (pentru ca lucreaza in domeniul tau de activitate, pentru ca s-ar putea sa te angajeze daca afla ca esti disponibil, si pentru ca pot deveni bune referinte - evident, daca ai facut munca de calitate pentru ei. O buna idee ar fi un software cu lista de contacte. AStfel le poti trimite cate o scrisoare in cazul unor evenimente fericite, cum ar fi un contract important sau unele ocazii sociale) - Seminarii (sa ajungi devreme: cea mai buna ocazie de stabilire a contactelor este inainte de seminar, in pauze si dupa ce seminarul a luat sfarsit. Nu sta impreuna cu colegii sau amicii) - Asociatii de absolventi (Alumni): conteaza cel mai mult daca ai absolvit o universitate locala, mai conteaza si prestigiul universitatii, dar si faptul ca acolo poti face contacte cu persoane ele insele prestigioase. Daca nu urmezi o scoala de elita, atunci incearca sa urmezi universitatea cea mai importanta dintre cele sustinute de stat. Implica-te apoi in asociatia de alumni. ************************************************** ************ |
#4
|
||||
|
||||
Scopul meu nu este de a aborda neaparat in mod exhaustiv problema (hei, nu sunt singur aici !), dar nici de a da cu piatra. Am considerat insa necesara deschiderea acestei discutii. La urma urmei, este o realitate a lumii americane, si o putem intoarce sa lucreze in favoarea noastra, in loc sa lucreze impotriva noastra, sau macar indiferent de noi, cum din pacate de multe ori se intampla.
Rog mai completati si voi cu lucruri bune, eventual expuneti-va parerea. Mai ales daca este constructiva. Si un "a propos" pentru moderatori: s-ar putea ca acest subiect sa fie" sticky" ? Multumesc anticipat. |
#5
|
|||
|
|||
Cred ca am mai postat acest link si la subiectul despre cariera universitara, dar fiindca e vorba de networking, mi se pare potrivit sa il listez si aici (rog moderatorii sa stearga mesajul daca totusi e considerat superfluu):
Networking on the Network: A Guide to Professional Skills for PhD Students |
#6
|
||||
|
||||
Aplicatii practice - Virtual Networking
Daca tot suntem nevoiti sa asimilam cultura networking-ului, iata si cateva modalitati mai placute. Anume este vorba de comunitatile virtuale.
Din punctul de vedere al relevantei pentru networking-ul legat de cariera, as mentiona doua astfel de comunitati. Prima este Facebook, nu neaparat axata pe cariera. Datorita insa faptului ca se bazeaza pe principiul retelelor interne (gen ai o adresa de e-mail valida pentru universitatea X sau la compania Y, esti admis in reteaua respectiva si poti avea acces la ceilalti membri al acestei retele), Facebook poate avea o mare importanta in construirea acestor retele personale. Fireste, cere timp, insa este oricum un obiectiv pe termen lung si trece dincolo de aparentele frivolitati inerente acestui tip de retele, gen poze de la parties sau posibilitatea de a folosi reteaua ca un site de dating. Al doilea, pe care am inceput sa-l studiez recent, Doostang, este exact centrat pe profesie. Mai exact, am vazut persoane care posteaza joburi in anumite domenii. De asemenea, functioneaza reteaua de "friends". Nu in ultimul rand, profilul pe care ti-l construiesti in Doostang contine practic mare parte din CV. Nu l-am studiat suficient inca, insa pare promitator. O singura observatie importanta. Doostang este un serviciu in care accesul este bazat pe invitatie de la membri. Daca studiati problema si vi se pare ca doriti sa deveniti membri, trimiteti-mi un mesaj cu adresa de e-mail. Daca aveti cunostinta de retele functionale asemanatoare, postati aici informatii legate de acestea.
__________________
Have a good'n' ! |
#7
|
||||
|
||||
Un citat care nu stiu de unde vine, eu l-am cules de pe un forum, si vi-l dau mai departe, pentru ca mi se pare relevant pentru cariera:
Quote:
__________________
Have a good'n' ! |
#8
|
||||
|
||||
Excelenta lucrare pe tematica asta.
Ma dau cu capul de acest networking in fiecare zi in corporatia in care lucrez. La inceput mi s-a parut ca este o falsa tactica de linguseala, dar fara networking si golf nu ajungi prea departe in cariera Acum ca am definitia pasilor de networking, trebuie sa mai invat sa joc golf
__________________
Cristina |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
M-am inscris acolo acum aproape 2 ani si mi-am invitat cativa prieteni. Incet-incet reteaua a crescut la peste 400 de persoane (majoritatea au cerut ele sa intre in legatura cu mine, nu eu cu ele). Am cunoscut oameni cu care acum tin legatura si in afara retelei... Prin intermediul acelei retele am primit cateva oferte de joburi...la unele am si fost la interviu (mai mult de curiozitate fiindca deocamdata nu ma bate gandul schimbarii locului de munca). Sunt multi recruteri pe Linkedin si sa ai pagina pe Linkedin e privit acum cam ca un standard. Prin intermediul ei poti intra in legatura cu alti oameni de la tine din firma (mai ales daca firma e mare) si poti mentine legatura cu ei. Eu unul il recomand...mai nou au adaugat si o sectiune de intrebari si raspunsuri care mi se pare destul de folositoare. Un alt site care incepe sa prinda viteza in domeniul profesional este Facebook.com (dar inca mai are pana ajunge pe Linkedin sub aspectul asta). In Europa un site asemanator Linkedin este www.xing.com (fostul openBC.com).
__________________
Cine are nevoie de ajutor in Phoenix, Arizona sa ma caute la [email protected] www.flickr.com/photos/mirceagoia - poze din America si nu numai www.mytestbox.com - get paid to post web software reviews |
#10
|
|||
|
|||
http://www.indeed.com/forum
http://www.indeed.com/forum
Un forum foarte interesant structurat pe companii, joburi, orase. Forumistii povestesc experienta lor in companiile americane, salarii, management, resurse umane, etc. Foarte interesant prin informatia pe care o ofera. Bafta tuturor. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
Similar Threads | ||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Cheia succesului in America ... | Alex4you | Locuri de munca | 8 | 10-11-2003 10:58 PM |