![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
2-6 iulie 2005
Daca Bucurestiul nu ar fi existat, ei bine, nu stiu daca ar fi trebuit inventat, in special dupa 5 ani de absenta, dar exista consolarea rapidului Valahia. In haosul grevei trenurilor agentia Nord brusca, rastita si blazata precum toata Capitala imi ofera singura varianta posibila: vagoane directe de Resita nemaiexistand pe moment, daca nu vreau sa raman blocata in Caransebes trebuie sa circul pana la Timisoara de unde exista un autobuz pana la destinatia mea. Astfel pierd numai jumatate de zi in loc de o zi intreaga. Sun la Timisoara, nu raspunde nimeni, haos si acolo, sun la Resita, mi se confirma, revin la agentia Nord care imi incaseaza un milion si ma concediaza ca la scoala. Vorbesc romaneste cu prudenta, mestec fiecare silaba ca pe un fruct cam acru, limba asta de 5 ani n-am mai pronuntat-o la fata locului, si locul nu mai e al meu decat pe hartie si pentru un plus de siguranta, proprietara in Bucuresti am devenit tarziu si as zice chiar retrospectiv, orasul il frecventez prin corespondenta cand am nevoie de cate un act. Banatul nu l-a frecventat niciodata prin corespondenta, ca atare 8 ani nu l-am mai frecventat deloc, si mi-e teama ca s-ar fi schimbat, ori ca m-am schimbat eu. Ma urc noaptea in trenul plin de oameni nervosi si obositi, n-a mai platit nimeni doua milioane la vagon de dormit cu greva asta, ne urcam toti la clasa a doua sa fim incomozi si treji cand se ajunge la Caransebes, poate da Dumnezeu si putem schimba vagoanele, sa trecem din cele de Timisoara in cele directe de Resita si sa ne raspandim fiecare pe unde avem treaba cu adevarat. Ploua pe coridor, apa se prelinge si in compartimente. Pe la 4 dimineata apar Baile Herculane si se face tranzitia de la Oltenia, astept sa apara salcia din gara din Caransebes. Salcia ori n-o vad eu, care in general nu vad bine, ori au taiat-o, insa vesti bune: ne grabim sa schimbam vagoanele, si incep sa alerg cand pe peron, cand pe terasament dupa locomotiva fantoma la care trebuie sa ne ataseze, cand dupa vagoanele aferente, care execute manevre ciudate. Exercitiul asta nu-l stiam din copilarie, stateam fericita la fereastra si ma bucuram de peisaj. "Te grabesti la maritis ?" ranjeste un conductor fara dinti, si defectul de dictie nu reuseste sa ciunteasca nimic nici din peisaj, nici din amestecul distant de picaturi de roua si amenintare de ploaie al oricarei dimineti din Banat, nici din accentul local, intonatia care-mi staruie in minte de atatia ani, si nici din Caransebes, care frumos e si fara salcie. Ii explic omului ca ma grabesc date fiind particularitatile situatiei mele, si ma intreaba la randu-i daca nu sunt Sorina din Gavondari venita in vizita de la New York, fiindca asa se vorbeste prin zona, Sorina era asteptata tot in dimineata asta, cu surle si tobe, dar greva a dat totul peste cap, nimic nu e sigur. Ii explic omului ca nu sunt Sorina dar nici mult nu mai am, si cu ajutorul entuziast al celui care a descoperit un conjudetean si a mai adaugat un nume la cartea telefonica fara fir a emigratiei locale spre America, escaladez terasamentul si patrund in vagonul de Resita. Conductorul nici nu-si da osteneala sa verifice biletele de Bucuresti, plecam insa cu cateva minute inainte de ora fixata, bine am facut ca m-am grabit la maritis altfel imi asteptam alesul pana la ora 16. 30 in persoana altui mecanic de locomotiva. Pe drum ascult teoriile despre fericire ale unui scriitor de vagoane de la Anina platit cu 14 milioane pe luna ca sa parcurga si sa noteze 5 km de linie ferata pe zi, incerc sa impart mintal cati lei vin pe metru, apoi renunt, data fiind inutilitatea studiilor superioare pe care o subliniaza interlocutorul meu, aflat in prezent in concediu de paternitate cu 85% din salariu timp de doi ani si traind, ca tot banateanul, cu masa asigurata din legumele din gradina si porcul din curte. Sar intr-un taxi din Resita, restul circulatiei fiind in greva, si trec prin defilee inguste si dealuri albastre pana debarc la primaria stil austro-ungar din orasul meu natal, care niciodata n-a fost mai frumos, chiar si pe ploaie. Orice panica este inutila, Banatul nu s-a schimbat si nici nu se poate schimba, fiindu-si siesi suficient. Pentru o zona a tarii cu vreme atat de capricioasa- vorbesc cel putin de depresiunea mea miniera unde se strang precipitatii ca intr-o galeata- nicaieri nu s-a beneficiat mai mult in Romania de fiecare raza de soare ca in Banat, si asta spune tot. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Superb! M-am regasit cumva si eu prin locurile acelea (prietenii stiu de ce
![]() Alte impresii? Poate si din orasul tau natal (unic de altfel in tara, ca e singurul oras in care trenul opreste de 4 ori). Dorin
__________________
A person starts to live when he can live outside himself. Albert Einstein (1879-1955) |
#3
|
||||
|
||||
![]() Quote:
N-as putea sa-ti spun ce lipseste in acest oras ori daca lipseste, mie mi se pare ca este complet, doar ca evident pentru teatru si opera trebuie sa faci doua ore pana la Timisoara, iar pentru ambasade etc. - o noapte pana la Bucuresti. In rest, ai si canalizare si apa curenta- ai si pompa si fantana in curte, asa, pentru orice eventualitate, vinzi livada-cumperi padure, vinzi coasta de deal- cumperi vie, si alte tranzactii tipic banatene. Vara nu-ti trebuie aer conditionat, o cheltuiala in minus fata de Bucuresti in casele reci, cu solemnitatea lor de dupa usile de sticla dintre camere ce conserva racoarea. Iarna soba merge cu gaz, si odaia cealalta ditamai teracota duduie cu lemne. Asa, pentru orice eventualitate. Daca Doamne fereste se stinge gazul? E ca si cum n-am duce prunele toamna la cazanul de tuica. Masa e asigurata prin produse in casa, curte si gradina, salariul se economiseste integral, lumea circula spre Budapesta, Berlin si Viena, orasul traieste bine si doreste sa traiasca si mai bine, inundatiile au ajuns acum un an doi numai pana la dunga patului, ziduri au spart putine si case n-au maturat mai deloc, victime n-au fost, oamenii s-au refacut repede, oameni reci, tenaci si incapatanati, care chiar si intre ei, in localitate, devin comunicativi numai dupa ce s-au scurs trei-patru generatii. Nu stiu ce lipseste aici ori ce-ar mai putea fi de dorit, fiecare are curtea lui si zidul lui dupa care traieste, si uneori seara iese in poarta sa priveasca apusul de soare intr-o barfa inofensiva. Nici nu apuci sa pui piciorul in localitate ca a aflat toata lumea, printr-un sistem pe cat de tacit pe atat de eficient, si fara asistenta internet cafe-ului din vale. Te-a vazut cineva la bariera din deal- peste un sfert de ora se rememoreaza la brutarie stabilirea strabunicului tau in localitate, esti salutat cu duiosie cand treci sa-ti iei painea, ti se ureaza bun venit si esti intrebat ce casa ai venit sa cumperi. Fiindca, in definitiv, lumea iti citeste gandurile, si de aici nimeni nu pleaca prea departe, nici chiar Sorina din Gavondari. Ei, sper ca te-am distrat putin. Dar toate astea le stiai si tu. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Da, mi-ai trezit amintirile.....
Oare sa mi se para mie sau chiar te gandesti la o intoarcere definitiva in Ro? Sincer, m-ar mira sa alegi sa te intorci in orasul natal (oare de ce ii tot ocolim numele, ca lumea incepe deja sa isi puna intrebari) pentru ca, asa dupa cum recunosti si tu, viata culturala acolo nu este deloc in primul plan. Iar acum, te-ai "obisnuit rau" prin NY ![]() Dorin
__________________
A person starts to live when he can live outside himself. Albert Einstein (1879-1955) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Felicitari, Boema, pentru franturile de jurnal, esti cu adevarat o naratoare de invidiat!
![]()
__________________
"E foarte usor sa gandesti lucrurile, dar foarte greu sa fii lucrurile." Nietzsche |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Parca Resita este insa mai vie, asa ca nu mai fac pronosticuri ... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Quote:
![]() DorinTe ![]()
__________________
A person starts to live when he can live outside himself. Albert Einstein (1879-1955) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
He-he, banatenilor, nu degeaba sunteti fruncea, ca eu chiar daca am calculat inainte si tot nu am nimerit. Mai la sud de Deta nu am fost niciodata in Banat. Cred ca prin contributia celor de la clubul de net am gasit ca de fapt sunt cinci gari, doar patru functionale (hei, n-ati spus ca de fapt trei sunt halte).
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ca sa castigi bani in Romania in ziua de azi iti trebuie talente pe care eu nu stiu daca le mai am. Dar ca sa-ti cheltuiesti banii in Romania nu te opreste nimeni, ba chiar iti da si restul corect... intelegi ce vreau sa spun. Asa ca daca te intereseaza investitiile nu prea departe de Resita, uite aici: 4 euro mp la pamant agricol, 10 euro mp un deal (zona de agrement!) si 20-25 mii euro o casa, afara doar daca n-o fi vreo casa cu etaj si terasa. Asta pentru cine intreaba. Pentru cine cumpara, sunt convinsa ca putem ceda si vreo gara-doua din cele superflue, precum Croatia isi cedeaza insulele. Depinde ce anume vrei. Ce vreau eu, de pilda, este foarte specific si costa ceva mai ieftin fiindca in partea aceea apele au intrat in gradini si vor mai intra, dar pe mine nu ma intereseaza dovleceii, n-am rabdare sa-i cultiv. Asa ca mi-am facut deja un borcan cu economii pe care scrie PEISAJ, voiam sa trec pe eticheta numele orasului cu patru gari dar sunt prea superstitioasa. Stii cum se spune: de ce-ti doresti sa nu vorbesti, ca dupa aceea nu mai implinesti. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Senzatziile rvederii locurilor de bastina sint(cred) aceleasi ca e Resita, ca e Popesti-Leordeni ori alt catun...( hai lasati peroratia cu banatu-i fruncea, cind vine vorba de Ardeal va datzi ardeleni sadea
![]() Imi amintesc cum evoca Cioran de-a lungul anilor parizieni plaiurile din Rasinari... sa-mi dea cineva o bere si o tzigara ca ma ia cu melancolii... |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|